درباره فاجعه هواپیمای بوئینگ 727
ساعت ۱٢:٠٢ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ٢۳ دی ۱۳۸٩ : توسط : مجید

به نام خدا

 

پنجشنبه 23 دی ماه 89

 

 

در ابتدا جا داره از صمیم قلب این سانحه دلخراش رو به همه کسانی که عزیزشون رو از دست دادن - از جمله داماد بزرگ داییم که تو این سانحه اونم شوهرخواهرش رو از دست داد ( اونم با هشت تا بچه ) - تسلیت بگم و برای همه بازماندگان صبر و اجر و برای از دست رفتگان شادی روح و آمرزش از درگاه خدای یکتا مسئلت کنم .

 

از طرف دیگه ، نمی تونم خوشحالی خودم رو هم از اینکه حدود بیست سی نفر زنده موندن و عمرشون به دنیا بوده و دوباره فرصت زندگی پیدا کردن – و برادر یکی از دوستان پسردایی ام هم جزو شونه - پنهان کنم ، واقعا از این بابت هم خداروشکر می کنم و امیدوارم این عزیزان هرچه زودتر بهبودی کامل پیدا کنند و از این فرصت مجدد در ادامه راه زندگی به بهترین نحو برای خودشون و دیگران استفاده کنند .

 

سال گذشته همون طور که اینجا خوندین نزدیک بود چنین سرنوشتی برای من هم تو پرواز 970 ایرتور تهران – مشهد رقم بخوره که ظاهراً عمرمون همچنان به دنیا بود ولی می تونم حس و حال مسافران رو در لحظات آخر بخوبی درک کنم چون خودماها هم تو هواپیما بعد اعلام نقص فنی تا بازگشت به تهران و رسیدن به زمین  حسی مشابه رو تجربه کردیم هرچند هرچی هم باشه مثل این فاجعه نمی شه .  

 

من برخلاف خیلی ها وزیر راه رو مسئول و مقصراصلی این فجایع نمی دونم و تو این زمینه به همه توصیه می کنم حب و بغض های سیاسی رو کنار بگذارند و جانب انصاف و تقوا رو رعایت کنند چون مشکل اساسی تر از این حرفهاست .

 

مشکل اینجاست که کسانی در خارج از یک طرف ژست روشنفکری و حقوق بشر می گیرند و روزی نیست که نعره هاشون از نقض حقوق بشر بخاطر زندانیان سیاسی و امثال اینها به هوا بلند نشه – که اونم ایراد داره - ولی از طرف دیگه خرید هواپیمای مسافربری نو و قطعات یدکی رو از طرف ایران تو لیست تحریم ها می گذارن !!

 

که با هیچ عقل و منطقی جور در نمی آد و خلاف همه اصول انسانی و اخلاقی هستش ، اینکه با دولت و حکومت ایران مشکل سیاسی دارند هیچ ارتباطی با یکسری غیرنظامی و مسافر عادی بی گناه که ممکنه از هر ملیتی هم باشند نداره و بهتره تو این زمینه تجدید نظر اساسی بشه و سازمانها و نهادهای حقوق بشری هم اگه ذره ای انصاف و وجدان براشون مونده باید تو این زمینه به شکل جدی وارد عمل بشن والا با ادامه این وضع و این ناوگان فرسوده همچنان شاهد این فجایع خواهیم بود و اگه فاجعه هم نباشه تاخیرها و نقص فنی ها فشار روانی مضاعفی به مردم وارد خواهد آورد .

 

برخلاف بعضی ادعاهایی که تو بعضی معرکه گیری ها انجام می شه که تحریم بر ملت ایران اثری نداشته یا تحریم ها کاغذپاره ای بیش نیستند تحریم ها حداقل در این قسمت که مورد بحث امروز ماست عوارض و فجایع جبران ناپذیری داشته که البته همون طور که گفتم اصل تحریم ها عملی نابجا و غیر اخلاقی و در حد بستن آب بروی لشگر امام حسین ( ع ) بوده و کسانی باید شرمنده باشند که این تحریم ها رو انجام دادن و این همه خانواده رو طی سالیان گذشته عزادار کردند و خسارت های جدی مادی و معنوی به ملت ایران وارد آوردند .

 

قربون صدا و سیما – رسانه ملی سابق – خودمون هم که برم ! اگه این فاجعه هرجای دنیا علی الخصوص دیار کفر و استکبار جهانی ! اتفاق افتاده بود اولین خبرش بود و گزارش لحظه به لحظه و تحلیل ها و تفسیرها و مصاحبه با شهروندان و خانواده های قربانیان هم درکنارش بود اما چون این فاجعه تو کشور خودمون رخ داده و اگه زیاد بهش پرداخته بشه حکم سیاه نمایی رو داره ! ( مثل همون نظر روحانی مشهور تو نماز جمعه که چرا نمایندگان مجلس از وزرا سوال می کنند ؟!! ) پس جون هشتادتا آدم بی گناه واقعا چه اهمیتی داره که بخوایم بخاطرش مسئولین زحمتکش و خدوم رو زیر سوال ببریم و سیاه نمایی کنیم ؟!!همون لغو و تاخیرهای پروازهای اروپا و دیار کفر و استکبار وناراحتی مسافران رو می چسبیم که بجای سیاه نمایی این ور اون ور سیاه نمایی بشه ! رقیب هم که نداریم ! خودمونو عشقه !

 

اون چیزی که من از مسئولین خودمون نمی تونم بپذیرم صداقت نداشتنه و بس ، همه ما قضیه تحریم رو می دونیم و درجریانیم که بخاطر این قضیه دست ایرلاین های داخلی و دولتی ( خصوصی ها مثل ماهان بازم خیلی بهتر عمل کردن ) در خرید هواپیماهای جدید و قطعات خیلی باز نیست والا مطمئنم خود مسئولین هم دوست ندارند هواپیماهای از رده خارجی مثل بوئینگ 727 ، TU- 154  ( توپولوف معروف ) و فوکر 100 ( از همین انواعی که ما داریم و کاملاً مستعد هرنوع فاجعه است ! حالا ببینین من کی گفتم !  ) و بوئینگ MD-82 ( که فقط نامی از بوئینگ معروف داره و بس ! یه نوع توپواوف غربی حساب می شه که ظاهراً قراره با خروج توپولوف ها جایگزین بشه !! خدا خودش رحم کنه !  ) تو آسمون کشور پرواز کنند چون هرنوع اتفاق ناگوار برای وجهه خودشون هم خیلی بده و هم اینکه بالاخره خودشون و خانواده هاشون هم کم با هواپیما این ور و اون ور نمی رن .

 

انتظار از مسئولین محترم اینه که بعد از اینگونه فجایع که دیگه داره عادی می شه ! حداقل تا روشن شدن تحقیقات و بازخوانی جعبه سیاه از هرگونه پیش داوری و اظهار نظری که بوی توجیه و فرار رو به جلو رو بده پرهیز کنند و در کمال صداقت جرات یک عذرخواهی خشک و خالی رو داشته باشند تا آلامی باشه بر دل بازماندگان و ملت ایران .

 

 متاسفانه در کشور ما که کشور اسلامی هم هست مسئولین خیلی اهل عذرخواهی و پذیرش عواقب ناشی از مسئولیتشون نیستند و خیلی راحت تو چشم ملت و جلوی خبرنگارها و دوربین صحبت می کنند و راست و دروغ رو باهم مخلوط می کنند و به نوعی کاملاً رو اعصاب ! از بیخ همه چیز روتوجیه می کنند .. هرچند زمانی که مسئولین عالیرتبه مرامشون اینه از امثال وزیر و معاون وزیر انتظاری نمی شه داشت و اونها هم به بالادستشون نگاه می کنند و قُبح این عمل متاسفانه تو کشور شکسته شده .

 

هنوز دوساعت از سانحه نگذشته چطور آقایون به این نتیجه رسیدند که هواپیما فرود اضطراری داشته ؟!! براساس اظهارات مسافرین زنده مونده نمی شه قبول کرد که خلبان تصمیم به فرود اضطراری ( به شکل رایج که دستورالعمل هاش تو هواپیما جلوی هر مسافری هست و چیزی بنام فرود اضطراری اصلاً به مسافران اعلام نشده بوده ) اونم تو مزرعه نزدیک فرودگاه گرفته بوده !!اگه دید نداشته تو فرودگاه بشینه دیگه واسه چی باید تو یه مزرعه نزدیک فرودگاه نشسته باشه ؟! خب اگه به نشستن بود رو همون باند Land می کرد که مطمئن تر بود !!

 

احساس من اینه خلبان بعد از اینکه وارد ترمینال Crew که ترمینال مخصوص کادر پروازیه می شه و طبق معمول شرایط آب و هوایی مقصد رو می گیره از اول قصد پرواز نداشته ولی دوساعت بعد به هر شکلی راضی می شه ( یا شرایط بر اساس گزارش کمی بهتر می شه ) که پرواز کنه .

 

در حین پرواز و انتهای اون شرایط آب و هوایی ارومیه دوباره نامناسب می شه و دید خلبان برای Land رو باند زیر هزارمتر می رسه که از حد استاندارد بین المللی خارجه و خلبان از نشستن  رو باند فرودگاه ارومیه منصرف می شه ( اظهارات مسافران زنده مونده و آخرین تماس خلبان با برج مراقبت فرودگاه ارومیه گواه این ادعاست ) و چون خلبان با باند میزون کرده بوده و تا حد زیادی کاهش ارتفاع داده بوده دوباره هواپیما رو می کشه بالا تا برگرده تهران ولی چون هواپیما مستعمل و متعلق به 36 سال پیش بوده موتور هواپیما نمی کشه و فاجعه رخ می ده و تنها کار خلبان در آخرین لحظات که نوعی فداکاری بوده اینه که هواپیما رو از منطقه مسکونی دورکنه و با دور زدن میزان سوختش رو کمتر کنه تا عمق فاجعه کمتر بشه .

 

این بیشتر با منطق جور در می آد و شواهد هم این رو می گه و مشکل اصلی اول و آخر نقص فنی یا اگه نگیم نقص به نوعی ایراد موتور در اثر فشار به تراتل ها ( دسته گاز ) برای بالا رفتن مجدد بوده که اونجا قطعا اگه یه هواپیمای درست حسابی و جدید بود به احتمال قوی این اتفاق رخ نمی داد و خلبان بعد کاهش ارتفاع و منصرف شدن از نشستن راحت هواپیما رو دوباره بالا می کشید و دور می زد برمی گشت تهران یا حداقل بعد طی کردن مسافتی از باند و چرخیدن که خلبان ها بهش Go Around می گن دوباره برای فرود رو باند سعی می کرد .

 

اگه بنابرحدس باشه به نظرم این حدس منطقی تره تا اینکه چون دید نداشته رو باند بشینه پس تو 18 کیلومتری تو مزرعه نزدیک یه روستا فرود اضطراری کرده !! خب برای چی فرود اضطراری کرده ؟! آیا جز اینه که نقص فنی بوده ؟! مسئولین محترم چیزی بگن که بگنجه !

 

اینکه وزیرمحترم می فرمایند آمار سوانح هوایی تو کشور ما پایینه هم در جای خودش هم بسیار مسخره ست هم بسیار مضحک ! ظاهراً این سریال عشق آمار دادن اعضای این دولت و دولت نهم اونم آمارهای کاذب و غیرواقعی اینجا هم ادامه داره !

 

اینکه چون بعد 30 ماه ما دوباره یه فاجعه داریم و چون 30 ماه گذشته فاجعه نداشتیم پس آمار سوانح هوایی مون پایینه دلیل کاملاً پوچ و غیر استانداردی برای توجیه و فرار رو به جلو محسوب می شه چون تو این جور موارد این فاصله زمانی نداشتن حادثه نیست که ملاکه بلکه سوانح رو به نسبت تعداد پروازها می سنجند که تو کشور ما رقم بالایی رو به خودش اختصاص داده و چیزی حدود 30 درصد سوانح هوایی تا حالا متعلق به کشور عزیز ما بخصوص بعد انقلاب بوده !!

 

ضمن اینکه حتی یک سانحه هم زیاده چون با جون حداقل 100 نفر ارتباط داره و هرکسی برای خانواده خودش عزیزه و حتی یه خراشش هم برای عزیزانش قابل تحمل نیست .

 

امیدوارم بعد پیدا شدن جعبه سیاه و بازخوانی اون علت اصلی حادثه کارشناسی شده و صادقانه گفته بشه و مثل همیشه گردن خلبان مرحوم ( که به نظرم تمام تلاشش رو کرده و کم نذاشته ) و بقیه عوامل نیافته !

خلاصه اینکه من این فرضیه فرود اضطراری رو - اون جور که مسئولین می گن - نمی تونم بپذیرم و به نظرم علت اصلی حادثه نقص فنی بویژه تو موتور و در لحظه بالاکشیدن مجدد بعد از کاهش ارتفاع بخاطر Land بوده که عوامل جوی هم شاید تا حدودی در این اتفاق سهیم بودن اما نباید خودمون رو فریب بدیم ، هر کس یه بار وارد رمپ فرودگاه مهرآباد بشه و هواپیماها رو از نزدیک ببینه مستعمل بودن و چندین سال ساخت بودنشون رو بخوبی متوجه می شه و تعجبی نداره اگه تو اون شرایط موتور هواپیمای 40 سال ساخت که در حال landing هستش و کاهش ارتفاع زیادی داده نتونه یک بالاکشیدن مجدد و بعدش دور زدن برای بازگشت رو بخوبی تحمل کنه .

 

پارسال که ما تو توپولف بعد از Take off دچار نقص فنی شدیم و الحمدالله به سلامت برگشتیم عصری سایتها به نقل از سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری مخابره کردند که هواپیما در نزدیکی فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد دچار نقص فنی شده !! در صورتی که حداکثر بیست دقیقه ( حداکثر ) بعد از پرواز اعلام نقص فنی شد و بیست دقیقه هم طول کشید هواپیما دوربزنه برگرده مهرآباد ! هیچ کس هم اونجا ادعا نکرد ما نزدیک مشهد بودیم ! یه ماه بعدش هم که دوباره با هواپیما مشهد رفتم چون هر دوبار کنار شیشه بودم احساسم این بود که با توپولوف حداکثر تا سمنان رفته بودیم و بس ! حالا چطور نزدیک مشهد شده بودیم خودمون خبر نداشتیم هم از اون حرفهاست !!

 

 

 

 

امام حسن مجتبی ( ع ) : به خوبی معاشرت کردن با مردم ، کمال عقل است .