بررسی کابینه پیشنهادی احمدی نژاد
ساعت ۱۱:٤٥ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ٢٩ امرداد ۱۳۸۸ : توسط : مجید

به نام خدا

پنجشنبه بیست و نهم مردادماه 88

با توجه به معرفی کابینه از طرف رئیس جمهور ( البته با یک روز تاخیر ! )  در مطلب امروز تک تک اعضای کابینه پیشنهادی رو مورد بررسی و تحلیل قرار می دیم وحساب می کنیم ببینیم با توجه به شخص معرفی شده و ترکیب مجلس هر کس چقدر شانس رای آوردن داره .  

این درصدهایی که ما گذاشتیم و این حدسیات برمبنای ترکیب مجلس متشکل از اصولگرایان ، وکیل الدوله ها یا احمدی نژادی ها ، اصلاح طلبان و مستقل ها هستش ، مثلا اگه یه جا گفتیم شانس فلانی بیست درصده رای بیاره این بیست درصد همون احمدی نژادی ها هستند که بهش رای می دن و حتی شانس رای اصولگرایان هم براش خیلی ضعیفه ... خواستم پیشاپیش بگم اونهایی که خیلی ادعاشون می شه می دونند و سرشون تو اخباره  اما بدیهی ترین مسائل رو هم نمی دونند و فقط بلدند  از این و اون ایراد بگیرند در جریان باشند !

من اگه اینجا حرفی می زنم بهش مطمئنم و قطعاً کذب نیست ، اگه هم حرفی نمی زنم و در همین حد بسنده می کنم یعنی اینکه بیشتر از این نمی شه جلوتر رفت و نوشت ... دلیل بر ندونستن نیست .

این حرفها و حساب کتاب ها براین فرضه که همه چیز عادی جلو بره و نمایندگان مجلس بینی و بین الله و نه از سر ملاحظات خاص سیاسی و جناحی و اتفاق نیافتادن اصل 136 قانون اساسی و کاملاً منطقی رای بدن والا در غیر این صورت باید بساط تحلیل و بررسی رو جمع کرد چون اون وقت معیارهای دیگه ای می آد وسط .  

نکته مهم دیگه هم اینه که تو رای مجلس برنامه هایی که وزرا ارائه می دن و همین طور سوابقشون و  آتوهای احتمالی ! گذشته  و حرفهایی که تو کمیسیون ها می رن می زنند خیلی مهمه و شاید حتی تعیین کننده باشه و اینهایی که ما می گیم همش پیش فرضی مبنی بر اون چه که تا الان بوده و می دونیم  هستش نه اون چه که خواهد بود . 

اونم با توجه به اینکه بعضی چهره های معرفی شده ، خیلی چهره های شناخته شده و مطرحی نیستند و مثل هندونه در بسته می مونند و حتی اسم بعضی هاشون به گوش نمایندگان مجلس هم نخورده !!

 مهم ترین بخش هم موقع رای اعتماد و تو صحن علنی خواهد بود که ممکنه وزیری هوشیاری به خرج بده و با توجه به بافت مجلس دست روی احساسات مذهبی نمایندگان بذاره ( مثل استیضاح مهندس محلوجی وزیر معادن و فلزات دولت آقای هاشمی که تو نطق پایانی گفت من تو مسجد شهرمون مُکبر بودم !! یا سخنوری بالای  آقای دکتر مهاجرانی که دوبار از یک مجلس اصولگرا رای اعتماد گرفت ) و در نهایت رای نمایندگان رو تحت تاثبر قرار بده .

 به هر حال درک کنید که تو این مملکت فقط تخصص و کفایت و شایستگی و سوابق ملاک نیست! گاهی وقتها خوندن یه شعر یا یه حدیث و آیه از طرف یک وزیر پیشنهادی حتی وزارتخونه تخصصی بیشتر تو رای اش موثره تا حرف زدن پیرامون برنامه ها و مسائل تخصصی حوزه وزارت !!

و در نهایت هم رایزنی ها و تغییر و تحولات و پیغام پسغام هایی که ممکنه از جاهای مهم به مجلس برسه هم در رای نمایندگان تاثیر گذار خواهد بود ، این حرفهای ما و حساب کتاب های ما بیشتر منوط به اینه که مجلس بخواد تخصصی و با وجدان و در جهت منافع ملت عمل کنه ... باقیش دیگه از دست ما خارجه !

 

نگاه کلی

من این کابینه رو در مقایسه با کابینه چهارسال قبل آقای احمدی نژاد ضعیف تر ارزیابی می کنم ، در کابینه قبلی وزن کیفی وزرا چه از نظر سابقه و چه از نظر شناخته شده بودن و چه از نظر کارایی و آشنایی با حوزه وزارتی  خیلی بیشتر و بهتر بود ( نسبت به این کابینه )  و کابینه سر موقع و بدون زیر پا گذاشتن قانون و تجاوز از مهلت قانونی ( دو هفته بعد از تحلیف ) معرفی شد اما در این دوره آقای احمدی نژاد رعایت نکردند و تا دقایق آخر در بعضی پست ها علی رغم حدود چهل روز وقت مونده بودند که باعث تاسفه .

محسنی اژه ای ، دانش جعفری ، پورمحمدی ، جهرمی ، طهماسبی ، صفار هرندی ، سعیدی کیا و ... افراد شناخته شده ای بودند که نسبت به جانشینان امروزی شون بهتر بودند ( من مواضع سیاسی ام رو دخالت نمی دم ، دارم کلی و فراجناحی حرف می زنم والا ممکنه بعضی آقایون رو قبول نداشته باشم  ) .

نکته بعدی حضور زنان برای اولین بار در کابینه ست ، امری که حتی در دولت آقای خاتمی که شعارش روشنفکری و این چیزها بود هم انجام نشد و بنده خدا آقای خاتمی شاید اگه دلش هم می خواست جرات این کار رو نداشت چون ممکن بود به اصطلاح مذهبی ها و کفن پوشان قشقرق به پا کنند و شلوغ کنند  ولی خب آقای احمدی نژاد نظر کرده ست و هر کاری بکنه حتی اگه ایستادن جلوی حکم رهبری هم باشه کک کسی هم نمی گزه و به چشم کسی نمی آد  ، خدا به امثال آقای خاتمی ذره ای شانس و به این به اصطلاح مذهبی ها ذره ای انصاف عنایت کنه ، ان شالله !

من ترجیح می دم راجع به دیدگاه های خودم راجع به وزارت خانم ها حرفی نزنم ، این طوری بهتره .  البته این خانم هایی که به عنوان وزیر معرفی شدند هم نماینده کل خانم ها نیستند بلکه نماینده یک قشر خاص هستند و اگه مدعیان امروزی بودن و روشنفکری و احقاق حق خانم ها  راجع به این خانم ها و نظرات و دیدگاه هایی که دارند بیشتر بدونند همون وزیر مرد رو ترجیح می دن ! مطمئن باشین ! هر چند دوتاشون واقعا هم ضعیفند .

نکته دیگه در مورد کابینه هم اینه که بازهم آقای رئیس جمهور ترجیح دادند در حلقه بسته دور و بر خودشون که متشکل از تیم استانداری اردبیل ، شهرداری تهران و همکاران علم و صنعتی و چند تن از رفقاست بمونند و همگرایی و هماهنگی ( همون حرف گوش کنی ! ) رو به کارآمدی و تخصص ترجیح دادند که این به ضرر مردم و کشوره ، البته ایشون قطعاً در مصاحبه تلویزیونی خلاف اینها رو خواهد گفت و مثل همیشه یه جورایی سعی می کنه توجیه کنه و با همون قدرت بیان و زبون ریختن و سوار شدن به احساسات ملت این کابینه رو تا حد اعلا بالا ببره.

واقعیت اینه که ایشون با نخبگان و مدیران قوی و شناخته شده نظام و مورد تایید رهبری نمی تونند کار کنند و دوست دارند تحت هر شرایطی حرف خودشون رو پیش ببرند و ماهم چاره ای جز تحمل نداریم . به هر حال رای دهندگان ایشون که از کمیت بالا اما وزن کیفی پایین در کشور برخوردارند خیلی به این چیزها فکر نمی کردند و اصلاهم براشون مهم نبود و شاید اکثرشون از این چیزها سر در نمی آرن که ترکیب دولت باید چطور باشه و این حرفها ... فقط یک شخص و  ظاهر و البته منافع شخصی و توهمات خودشون به اسم دین و یه سری شعارهای قشنگ رو دیدند و بس .

حقا که چنین کابینه ای به چنین رای دهندگان و چنین رئیس جمهوری کاملاً  هم می خوره ! این تازه اولشه ! لیاقت شون هم همینه و جز این نیست . اگه ما هم کابینه رو داریم تحلیل می کنیم و می گیم فلانی خوبه این خوب متناسب با این رئیس جمهور و این دولته ...با این وضعیت نباید ایده آل گرا باشیم .

در هر صورت ان شالله خدا خودش این دوره رو بخیر کنه ، ما می خوایم خوش بین باشیم اما حقیقتاً نمی شه ! شما نگاه کنید در همین چند ماه بعد انتخابات چقدر کار ناشیانه از رئیس جمهور سرزده که حتی صدای عقلای اون طرفی هم در اومده .  به هر حال ای کاش ما هم مثل این رای دهندگان آقای احمدی نژاد خیلی اطلاعات درست و حسابی نداشتیم و از هیچی سر در نمی آوردیم ، باور کنید این طوری راحت تر زندگی می کردیم و این قدر حرص نمی خوردیم .

فقط امیدوارم با این کابینه ای که معرفی شده و ان شالله مجلس هم با دقت و وسواس بررسی اش خواهد کرد برای اولین بار در تاریخ نظام جمهوری اسلامی بعد از رای اعتماد ،  کابینه مشمول 136 قانون اساسی نشه ! و دوباره کارش به رای گیری مجدد برای همه نرسه و وزرای پیشنهادی کمتر از حد نصاب رای عدم اعتماد بگیرند ... به هر حال خیلی برای دولت جمهوری اسلامی زیبا نیست .

 

 

وزارت آموزش و پرورش ، دکتر سوسن کشاورز  :

دکترای فلسفه تعلیم و تربیت و از تیر ماه گذشته معاون وزیر و رئیس آموزش و پروش استثنایی که قبل از اون هیچ سابقه اجرایی و سیاسی و .. خاص و مهمی نداشته و حتی خبرنگاران عکس ایشون رو هم به زحمت پیدا کردند!! و نمایندگان مجلس هم گفتند نمی شناسنش ! ضعیف ترین وزیر معرفی شده اونم برای یه وزارتخونه عریض و طویل و مهم و با هزاران هزار مشکل !

یادخانم جوادی معاون آقای احمدی نژاد و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افتادم که چهارسال پیش نهایت آرزوش مدیر گروهی گروه آموزشی مربوطه در دانشگاهشون بود اما به یکباره با پیشنهاد معاونت رئیس جمهور مواجه شد ! واون قدر خوشحال شده بوده که از اطرافیانش صحت و سقم مسئله رو می پرسیده !  چون در دولت آقای خاتمی  رئیس سازمان حفاظت محیط زیست زن بود در دولت بعدی هم باید همین طور می بود تا کم نیارن ! بعد هم منتش رو سر خانم ها می گذارند ! این دیگه چطور توجه به زنانه من موندم !!

با توجه به حساسیت وزارت آموزش و پرورش و مدیریت قوی و با سابقه و شناخته شده ای که باید بالاسر این وزارتخونه باشه من شانس رای اعتماد به ایشون رو حتی بدون توجه به جنسیت صفر می دونم .

 

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ، رضا تقی پور  :

کارشناس ارشد صنایع و با سابقه نزدیک بیست سال کار مدیریتی در صنایع مخابرات ، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فضایی کشور ، مدیریت کلان پروژه های ماهواره های کوچک از جمله پست های ایشون به شمار می ره .

خوشبختانه فردی باسابقه و کارکرده در این عرصه هستش و می تونه جانشین خوبی برای سلیمانی پیر باشه ، نمایندگان مجلس باید برنامه ها و سوابق ایشون رو در روزهای آینده بررسی کنند و اگه مشکلی نداشته باشه بهش رای اعتماد بدن . من شانس ایشون رو برای اخذ رای اعتماد در شرایط عادی و اگه آتوی خاصی ازش پیدا نشه و سو ء مدیریتی ازش دیده نشه  بالای هفتاد هشتاد درصد می دونم .

وزارت اطلاعات ، حجه الاسلام حیدر مصلحی :

اون چه که می شه در مورد وزیر پیشنهادی اطلاعات بیان کرد اینه که ایشون سابقه نمایندگی ولی فقیه در سپاه و بسیج رو داشتند ( در قرارگاه های خاتم الانبیا و کربلا و نیروی زمینی ) که البته کار اطلاعاتی نیست  و در حال حاضر هم مشاور رئیس جمهور و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه هستند ، سال گذشته هم بعد از برکناری کردان جزو گزینه های مطرح برای وزارت کشور بودند.

به نظر می رسه علت معرفی ایشون هماهنگی و اعتقاد خاصیه که رئیس جمهور به ایشون داره ، متاسفانه بعد از قضیه مشایی و عدم تمکین رئیس جمهور از حکم رهبری که اعتراض بعضی وزرای ولایت مدار  مثل محسنی اژه ای که ازافراد مورد تاییدرهبری هم هستند رو برانگیخت که در نهایت در فاصله یک هفته مونده به پایان دولت منجر به عزلش شد ،  احمدی نژاد خودش سرپرستی وزارت اطلاعات رو برعهده گرفته ( مجید علوی معاون اژه ای حکم سرپرستی رو نپذیرفت و الان قائم مقام سرپرسته ) و تغییرات گسترده ای در سطح معاونان وزیر که جملگی هم آدمهای با سابقه و امین رهبری بودند ایجاد کرده و حتما هم توقع داره وزیر آینده اطلاعات هم همگام با اوامر و خواسته هاش و این تغییرات باشه .

که البته همین هم جای سوال داره که اساساً آیا رئیس جمهور می تونه خودش سرپرستی وزارتخونه رو عهده دار باشه ( حالا هر وزارتخونه ای ) و اصل 135 قانون اساسی که تعیین سرپرست رو به عهده رئیس جمهور گذاشته در این مورد مبهمه ( در قانون اساسی قبلی نخست وزیر طبق نص صریح قانون می تونست )  و بعدش هم بطور خاص در مورد وزیر اطلاعات که طبق ماده واحده تعیین وزیر اطلاعات مصوب 29/2/1362 مجلس شورای اسلامی باید حتما مجتهد ، اشتهار به عدالت و تقوی ، داشتن سابقه روشن سیاسی و مدیریت و عدم وابستگی به احزاب و جریانات سیاسی هم دارا باشه ، حالا زمانی که وزیر باید این شرایط رو داشته باشه سرپرست هم نباید واجد این شرایط باشه ؟

با توجه به تاثیر پذیری احمدی نژاد از مشایی و اینکه مشایی سالیان گذشته جزو نیروهای وزارت اطلاعات بوده و ظاهرا دل خوشی از بعضی معاونان و نیروهای داخل وزارت نداشته و می خواستند به نوعی " خودی " هاشون رو به محسنی اژه ای تحمیل کنند که نپذیرفت ( بنابر اظهارات خود رئیس جمهور ) و الان هم این تغییرات بر همین اساسه و می خوان کاملا اونجا رو تو دست بگیرند  ، بخصوص اینکه از اونجا راحت تر می تونند علیه نیروهای مخلص و مومن و بزرگان و منتقدینشون پرونده و پاپوش درست کنند و سرشون رو به سقف بکوبند!

ولی با همه این حرفها و تغییرات نه چندان مدبرانه و دلسوزانه ، بازهم نیروهای مخلص وزارت اطلاعات نجابت به خرج دادند و بیانیه صادر کردند و از رسانه ها خواستند اسمی از افراد و مسئولین و پست های در حال تغییر نبرند ( که البته برده شده بود و کار از کار گذشته بود  )  که خلاف اصول حفاظت اطلاعاته ... خدا عاقبتمون رو بخیر کنه .

در هر صورت من وزیر پیشنهادی اطلاعات رو قویتر از کسی مثل دکتر روحانی که من علاقه مند بودم ایشون وزیر باشه اما خب در دولت احمدی نژاد امکانش نیست یا رئیسی ( معاون اول قوه قضاییه ) که چهار سال پیش هم جزو گزینه ها بود و یونسی که جزو نیروهای معتدل و میانه رو و مورد تایید رهبری هم هستند نمی دونم و البته به نظر بهتر از گزینه هایی مثل حسینیان و تائب هستش که اسمشون مطرح بود ، ولی بر اساس ملاحظاتی احتمال رای آوردن ایشون رو هم کم نمی دونم و بالای پنجاه درصد حساب می کنم هر چند امیدوارم در مجلس با حساسیت بیشتری در مورد این وزارتخونه و بخصوص تغییر و تحولات اخیر بحث بشه و اگه مجلس بخواد تخصصی تر و منصفانه تر به قضیه نگاه کنه احتمال اینکه ایشون رای نیاره هم هست ولی اگه قراره که با رای نیاوردن ایشون گزینه های نه چندان خوش نام و ضعیف تر مطرح بشن همون بهتر که رای بیاره !!

وزارت امور اقتصادی و دارائی ، دکتر  شمس الدین حسینی  :

از بهترین و قویترین وزرای معرفی شده ( کلاً  تو این چهارسال )  توسط احمدی نژاد ایشونه ، فردی جوان ، کاملاً تحصیلکرده و کار کرده در رشته اقتصاد که سوابق خوب آموزشی و پژوهشی دانشگاهی هم داره  و شاگرد دکتر پژویان یکی از اساتیدبرجسته اقتصاد ایران هم بوده ، حتی ایشون می تونست با توجه به اینکه سالها در وزارت بازرگانی بوده یک گزینه خوب و قوی برای وزارت بازرگانی هم باشه .

مطمئناً اگر دکتر حسینی مافوقی غیر از رئیس جمهور مهرورزمون داشت بیشتر می تونست قدرت مانور داشته باشه و کارهاش به چشم بیاد  اما خب سیستم کاری آقای احمدی نژاد جوریه که خودش رو کارشناس ارشد می دونه و در نهایت هم حرف خودش رو پیاده می کنه اما با همه این اوصاف همین آقای دکتر حسینی برای وزارت اقتصاد و در همچین دولتی خیرالموجودینه ، حتما عزیزان می دونند که بحث تورم و گرانی و این حرفها ففط به وزیر اقتصاد مربوط نمی شه و تابع سیاستهای جمعی و کلان دولته .

با توجه به اینکه نزدیک یک سال هم از شروع به کار دکتر حسینی در وزارت اقتصاد نمی گذره ابقاش منطقی بود هر چند می شد ازش به عنوان وزیر بازرگانی هم استفاده کرد ، من صد در صد پیش بینی می کنم و بسیار امیدوارم که ایشون رای خوب و البته بالایی از مجلس بگیره هر چند شاید در ادامه کار به سرنوشت بعضی وزرای دولت نهم دچار بشه که ان شالله نمی شه . 

وزارت امور خارجه ، منوچهر متکی  :

با توجه به گزینه هایی که مطرح بودند ( سید احمد موسوی ، سعید جلیلی و پرویز داوودی ) همین آقای متکی رو باید بچسبیم ! به هر حال از همه با سابقه دارتر در عرصه سیاست خارجی و البته خوش تیپ تره هرچند شاید اگه به احمدی نژاد بود این دور متکی معرفی نمی شد چون در این چهار سال باهم بالا پایین داشتند .

البته سعید جلیلی هم که شانس خوبی داشت با اعتراض به احمدی نژاد سر قضیه اجرا نکردن حکم رهبری  در مورد مشایی عملاً شانس خودش رو از بین برد .

در مورد متکی حرف و حدیث هایی مطرحه ، از جمله مدرک تحصیلی اش و سر کار گذاشتن همه اعضای خانواده و حتی دوستان همسرش در وزارت خارجه که خیلی این حرفها به جایی نمی رسه ، چون این کارها فقط از طرف اصلاحات و موسوی و خاتمی و هاشمی بده !!

متکی با توجه به اینکه حامی قدزتمندی به اسم دکتر علی لاریجانی در مجلس داره ( در انتخابات ریاست جمهوری سال 84 رئیس ستاد انتخاباتی لاریجانی در تهران بود ) به احتمال صد درصد با رای خوبی به کار خودش ادامه خواهد داد .

 

وزارت بازرگانی ، مهدی غضنفری  :

‌معاون وزیر بازرگانی درتوسعه روابط اقتصادی و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران که اصلا اسمی ازش در بین گزینه ها نبود و روز چهارشنبه یعنی روزی که رئیس جمهور باید کابیته رو معرفی می کرد و چند ساعت قبل معرفی کابینه ،  آقای احمدی نژاد زحمت کشیدند باهاش حرف زدند !

این خیلی بده که یه رئیس جمهور سی چهل روز وقت داشته باشه اعضای دولت رو تعیین کنه و تا دقایق آخر انتخاب بعضی وزرا هنوز رو هوا باشه یا در عرض چند ساعت یکی رو برای وزارت در نظر بگیرند !

در دولتهای قبل هم همین مشکل بود و مثلا آقای حاجی ( سال 80 ) که در دولت اول آقای خاتمی وزیر تعاون بود و قرار بود در دولت دوم به وزارت کار بره در عرض چند ساعت شب معرفی کابینه قرار شد به وزارت آموزش و پرورش بره !! اونم در حالی که انتخاب مرحوم زنده یاد علاقه مندان برای آموزش و پرورش نهایی شده بود . با این سیستم انتخاب وزیر توقع دارین مملکت درست و حسابی هم اداره بشه ؟!! واقعا متاسفم .

در مورد وزیری که همون روز معرفی و آخرین دقایق مهلت رئیس جمهور باهاش صحبت می شه چه می شه گفت؟!! جز اینکه برنامه هاش ( که ان شالله تا هفته آینده آماده بشه ! )بررسی بشه و  در سوابقش هم تفحصی بشه و باهاش جلسه گذاشته بشه و ایده هاش شنیده بشه و بعد تصمیم گرفته بشه .

وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، خانم دکتر مرضیه وحید دستجردی :

ای کاش دکتر لنکرانی که در مناظرات توسط رئیس جمهور نخبه نامیده شده بود حالا در عین جوانی با تجربه هم شده سر قضیه مشایی بابت عمل نکردن به حکم رهبری اعتراض نمی کرد و الان وزیر می موند ، این طوری برای کشور بهتر بود ... با عوض شدن وزیر هیچ مشکلی از بهداشت و درمان حل نمی شه ، باید نگاه دولت عوض بشه و نگاه هزینه ای نباشه .

درباره وزیر پیشنهادی : هیچ وقت یادم نمی ره ،  چند سال پیش یه روز تو معاونت پژوهشی دانشگاه نشسته بودیم و منتظرش بودیم ( ایشون مدیر سمینارها و همایش ها و بین الملل دانشگاه ماست ) که لبخند به لب با یه گونی برنج و یه حلب روغن وارد شد و سلام و علیک گرمی هم باهامون کرد !  برخلاف ظاهرش خیلی خوش خنده و خوش برخورد به نظر می اومد . این تنها برخورد از نزدیک من با ایشون بود .

ایشون فرزند رئیس فقید هلال احمر جمهوری اسلامی ایرانه ، متخصص زنان و زایمان و در حال حاضر ریاست بیمارستان آرش رو عهده داره و فکر کنم هنوزم تو معاونت پژوهشی باشه ، سوابق طولانی و قابل تاملی در بخش بهداشت و درمان و در سمت های مختلف آموزشی چه در سطح دانشگاه و چه در سطح کلان عهده دار بوده و دو دوره هم نماینده مجلس بوده . 

در مجلس هم از حامیان قدرتمندی مثل دکتر مرندی برخورداره و کلا اگه با این سوابق یه مرد بود حتما از مجلس رای اعتماد می گرفت اما شاید بخاطر زن بودن کارش گیر کنه ! و خود منم ترجیح می دم وزیر بخصوص وزیر بهداشت با توجه به حجم سنگین کار مرد باشه ولی احتمال رای آوردن ایشون رو بالای هفتاد هشتاد درصد می دونم و تنها و تنها همین قضیه جنسیت می تونه مانع وزیر شدن ایشون بشه .

وزارت تعاون ، آقای محمد عباسی  :

یادمه زمانی که ایشون می خواست وزیر بشه تو رسانه ها صحبت از این شد که مدرکش رو از دانشگاه غیر قانونی هاوایی ( وابسته به دانشگاه آزاد ) گرفته و الان هم همزمان با وزارت دانشجوی دکتراست که البته آخرسر هم نفهمیدیم چی شد ؟!!

ایشون قبل از وزارت نماینده مجلس ( گرگان و آق قلا ) بود و تو تنها بخشی که کار نکرده بود همین تعاون بود که متاسفانه بهش توجه زیادی نمی شه ، در صورتی که طبق اصل 44 یک پایه مهم اقتصادی کشور رو که می تونه اشتغال زا هم باشه تشکیل می ده .

بیشتر سوابق آقای عباسی در زمینه های فرهنگی مثل آموزش و پرورش و مطبوعات و ارشاد بوده و من تعجب می کنم که چرا با وجودی که اصرار بر استفاده از ایشون بود تو آموزش و پرورش و ارشاد ازش استفاده نشد ؟! در هر صورت اگه راستش رو بخواین درستش اینه که ایشون رای نیاره چون برای وزارت تعاون نیاز به فرد قویتری هست و بر اساس گفته نمایندگان مجلس  بعضی وعده هایی هم که موقع رای اعتماد داده بود عملی نشده اما من بعید نمی بینم با توچه به ترکیب مجلس ایشون هرچند با رای نه چندان بالا ولی در هر صورت ادامه کار بده ، من درصد وزیر شدن ایشون رو پنجاه درصد می بینم .

وزارت جهاد کشاورزی  ، دکتر صادق خلیلیان :

دکترای اقتصاد منابع طبیعی دانشگاه تربیت مدرس - معاون و قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی - عضو هیأت علمی و استاد دانشگاه تربیت مدرس - عضو کمیسیون شورای اقتصاد کشور - معاون موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور -سرپرست دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی دانشگاه تربیت مدرس از جمله سوابق علمی و اجرایی ایشونه .

در مورد ایشون هم برنامه هاش و سوابقش باید به دقت بررسی بشه و اگه مشکلی نبود بهش رای اعتماد داده بشه ، شانس ایشون هم در شرایط عادی بالای هفتاد درصده چون هم در این زمینه صاحب تحصیلاته و هم کار کرده ، کلا در زمینه های تخصصی ، باید تخصصی برخورد کرد .

نکته مهم اینه که طرف تو این جور موارد آتویی از گذشته نداشته باشه ، اگه نداشته باشه رای آوردنش خیلی سخت نیست .

 

وزارت دادگستری  ، مرتضی بختیاری :

طبق قانون اساسی وزیر دادگستری توسط رئیس قوه قضاییه به رئیس جمهور معرفی می شه ، وزیر دادگستری برخلاف بیشتر جاها در کشور ما نقش خیلی پررنگی نداره و بیشتر نقش یک رابط بین قوای سه گانه رو بازی می کنه و بود و نبودش خیلی تاثیری نداره ،  وزارت دادگستری یک وزارت کاملا مالی و  اداری محسوب می شه و بس . همین که وزیر دادگستری مورد تایید قوای سه گانه باشه کافیه و اینکه کی وزیر باشه خیلی تاثیری تو اوضاع احوال مملکت نداره .

شاید اگه یه روزی قانون اساسی رو اصلاح کنند برای وزیر دادگستری هم که اتفاقا تنها وزیریه که تو قانون اساسی هم شرح وظایفش اومده ! ( اصل 160 )  یه فکری بکنند و بقول آقای شوشتری موقع رای اعتماد سال 80 ( تو سه چهارتا کابینه وزیر دادگستری بود )  یا اختیارات بدن یا حذفش کنند !

بنابراین نمایندگان مجلس نباید خیلی رو وزیر معرفی شده حساسیت به خرج بدن و مته به خشخاش بذارن ، تنها نکته مهمی که باید رعایت کنند اینه که با وزیر پیشنهادی صحبت کنند ببینند نحوه تعاملش با دولت و مجلس چطور خواهد بود و چه تدابیری در این زمینه اندیشیده .

آقای بختیاری رئیس دادگستری و رئیس سازمان زندانها و همین طور استاندار اصفهان بوده ، صحبت از این بود که بجای مرتضوی دادستان تهران بشه اما ظاهرا منتفی شد ، نکته تاسف بار اینه که درسته که آیت الله لاریجانی تازه دو سه روزه رئیس قوه قضاییه شده اما از چند ماه پیش انتصاب ایشون قطعی شده بود و حتی در یکی از ساختمون های قوه قضاییه برای آشنایی با گردش کار و چارت و ... مستقر شده بود ، واقعا نمی شد بعد انتخابات با ایشون یه هماهنگی بشه و تکلیف وزیر دادگستری به روز آخر موکول نشه ؟!!

 

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ، سردار سرتیپ پاسدار احمد وحیدی  :

معاون طرح و برنامه وزارت دفاع در دوران ریاست جمهوری آقای خاتمی و وزارت آقای شمخانی ، جانشین وزیر دفاع در دولت احمدی نژاد ، نماینده نیروهای مسلح در تدوین برنامه پنجم توسعه با حکم رئیس جمهور و رئیس کمیسیون سیاسی – دفاعی – امنیتی مجمع تشخیص مصلحت نظام ، ایشون جزو افراد معتمد مقامات بالا هم هستند و دارای سوابق خوب و در سطح کلان در حوزه معرفی شده می باشند .

من معتقدم ایشون صد درصد از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد خواهند گرفت ، چون کاملا فردی متعهد و متخصص و امین نظام و مقامات بالا هستند .

 

وزارت راه و ترابری  ، دکتر حمید بهبهانی :

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل  وزارت راه در زمان وزارت مهندس رحمتی ، وزیر فعلی ، دکترای عمران با گرایش  حمل و نقل و از همه معروف تر استاد راهنمای احمدی نژاد در دوره دانشجویی که می گن در جلسه دفاع از پایان نامه دکترای احمدی نژاد خیلی سخت نگرفته  ( و نگرفتند ) و با یه صلوات قضیه فیصله پیدا کرده و قاعدتاً بسیار هم محبوب رئیس جمهوره .

در دوران کوتاه وزارت بازدیدهای گاه و بیگاه و سر زده از مجموعه های تحت نظرش توجه همه رو جلب کرده ولی در این دوره شاهد اتفاقات تلخی مثلاافزایش مشکلات هوایی مثل سقوط و تاخیر و ... بودیم که خیلی نمی شه یقه وزیر رو گرفت چون در تحریم هستیم ( همون که به فرموده رئیس جمهورمون کاغذپاره ای بیش نیست و اثری در زندگی مردم نداره ! ) و ناوگان مون هم روز بروز رو به فرسودگی بیشتر می ره و باید دعا کنیم بدتر از این نشه !

دکتر بهبهانی تخصص این کار رو داره اما از نظر اخلاقی خیلی ازش خوب نمی گن که ما واردش نمی شیم ، اگه آتویی ازش مجلس نگیره یا نمایندگان نداشته باشند که شاید حتی به مصلحت نباشه  به عنوان مخالف هم عنوان کنند به احتمال بالای هفتاد درصد رای اعتماد خواهد آورد .

وزارت رفاه و تامین اجتماعی ، خانم فاطمه آجرلو  :

به نظر من از ضعیف ترین وزرای پیشنهادی ایشونه که اصلا به وزارت رفاه نمی خوره ، ایشون در زمینه روانشناسی تحصیل کرده و طلبه سطح 2 حوزه علمیه ست . سابقه عضویت در بسیج و سپاه و نمایندگی مجلس ( کرج ، اشتهارد و آسارا ) مهم ترین سوابق کاری ایشون رو تشکیل می ده و سابقه اجرایی خاصی نداره .

 در صورتی که برای پستی مثل وزارت رفاه با این حساسیت و گستردگی و تعامل با وزارت بهداشت و زیر مجموعه های مالی تحت نظر مثل شستا ( شرکت های سرمایه گذاری تامین اجتماعی ) و  ... چنین تحصیلاتی و چنین سابقه ای اصلاً کافی نیست .

بحث هایی مثل نظام ارجاع ، پزشک خانواده ، بیمه ایرانیان ، تامین اجتماعی و بهزیستی و امثال اینها حقیقتاً شوخی نیست و به داشتن مدیریت و سابفه قوی و درک صحیح از شرایط و ریزه کاری های موجود بستگی داره که من واقعا تو ایشون نمی بینم ، ایشون از جمله نمایندگانی بود که موقع استیضاح کردان ازش دفاع کرد و ظاهرا بلیتش حسابی برده ! در پرونده افشاگری عباس پالیزدار مدیرکل سابق بازرسی کل کشور  اسم خانم آجرلو هم که معرفش به مجلس بود برده شد و حتی یک شب ساعت یازده شب برای تفتیش خونه اش ریختند ! ظاهرا یه حکم محکومیتی هم براش صادر شد .

ایشون در زمینه مسائل زنان دارای نظریات جالبی هستند که قطعاً خیلی به مذاق خانم های امروزی خوش نیست مثل دفاع از طرح سهمیه بندی جنسیتی و محدود کردن ورود دختران به دانشگاهها و طرح عفاف ( چادری کردن خانم ها ! ) و موارد اینچنینی ، البته با مورد اولی خود منم همچین مخالف نیستم هر چند باید کار کارشناسی بیشتری بشه و ریز جزئیات دربیاد و خیلی کلی نمی شه عمل کرد و باید ببینیم کجاها لازمه  ... پس خانم ها – بخصوص امروزی ها – خیلی از معرفی ایشون ذوق زده نشن !

اگه مجلس ، مجلس باشه و ملاحظه همکار بودن و غیره رو نکنه احتمال رای آوردن ایشون رو من صفر می بینم اما اگه هم رای بیاره از نظر من یکی اصلا عجیب نیست ولی امیدوارم که نمایندگان مجلس حساسیت های موجود درباره همین وزارت رو به انحلال رو هم درک کنند و منافع کشور و  ملت رو در نظر بگیرند .  

با توجه به اینکه هماهنگی بین وزارت بهداشت و رفاه حقیقتا لازمه و هرگونه اختلاف باعث می شه دودش تو چشم مردم بره بازم می گم بهتر بود دکتر لنکرانی که آقای احمدی نژاد در مناظره با محسن رضایی نخبه نامیدش در وزارت بهداشت باقی می موند ( که در نهایت چوب ولایت مداریش رو سر قضیه مشایی خورد ) بخصوص اینکه حالا در عین جوانی صاحب تجربه هم شده بود و کسی که با ایشون هماهنگ بود مثل دکتر علویان که در زمینه نظام ارجاع و پزشک خانواده و ... هم اطلاعات کافی داشت  که به کابینه احمدی نژاد هم می خورد وزیر رفاه می شد .

وزارت صنایع و معادن  ، مهندس علی اکبر محرابیان :

از علم و صنعتی هایی که همکار احمدی نژاد در اردبیل و شهرداری تهران هم بود ، مدیریت فروشگاه های شهروند و رفاه و سیما چوب و ستاد تبصره 13 از جمله سوابق ایشونه  . سر قضیه پروژه ای به اسم  " اتاق امن " یکی دو ماه پیش دادگاه تجدید نظر تهران حکم به محکومیت ایشون داد !

 قضیه از این قراره که سال 82 شخصی به اسم فرزاد سلیمی ( و محمود حسینی )  طرح یا ایده ای  با این عنوان برای مقابله با آثار ناشی از زلزله به شهرداری دادند ، طرحی که ظاهرا ثبت شده هم بوده ( اون رو دقیق نمی دونم ، اطلاعات ضد و نقیضه )  و سال بعدش در مطبوعات هم چاپ شده اما ظاهرا این بنده خدا دو سه سال بعد می بینه طرحش توسط انتشارات دانشگاه علم و صنعت ( شاید هم شهرداری )  و بنام همین آقای محرابیان ، موسی مظلوم و البته رئیس جمهور مهرورزمون !  منتشر شده !

می ره شکایت می کنه و دو نفر اولی هم در دادگاه بدوی و همین تجدید نظر محکوم می شن اما این هفته معاون دادستان تهران در آستانه معرفی ایشون اعلام کرد که حکم باطل شده ! و استناد به ماده ای هم شد ( ماده 18 اصلاحی دادگاه های عمومی و انقلاب مصوب سال 85 )  که به مسائل شرعی ارتباط داره تا مسائل تخصصی اینچنینی !

بگذریم ! من و خیلی از شماها بهتر می دونیم چه خبره و چی به چیه ، خدا هم خودش ناظر و شاهد همه چیزه و همین کافیه . نمایندگان مجلس اعلام کرده بودند اگه محرابیان معرفی بشه سر این قضیه تامل خواهند کرد و تو مصاحبه ها و گفتگوها هم خیلی از وضعیت صنایع راضی نیستند و من بعیدمی دونم با این وضعیت  ایشون رای بیاره و حداکثر شانسش رو برای رای اعتماد بیست سی درصد می دونم .

وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری ، دکتر کامران دانشجو :

 از هم دانشگاهی های رئیس جمهور مهرورز ( دکترای مکانیک با گرایش هوافضا )  و استاندار تهران و قائم مقام و معاون سیاسی وزارت کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور که برگزار کننده انتخابات ریاست جمهوری هم بود ، رئیس جمهور بهش علاقه خاصی داره و این علاقه بعد از این انتخابات اخیر باید مضاعف هم شده باشه .

اسم ایشون برای وزارت کشور مطرح بود ولی اینکه چطور یک مرتبه به عنوان وزیر علوم مطرح شده جای شگفتی داره که البته از رئیس جمهور محترممون این کارها چندان بعید نیست ! جالبه که بعضی اصولگرایان ایشون رو جزو دوستان نزدیک دکتر جاسبی رئیس دانشگاه آزاد می دونند ، ایشون بیشتر از اون که یک چهره دانشگاهی باشه یه چهره سیاسیه و انتخاب مناسبی برای وزارت علوم نبود .

من در شرایط عادی احتمال وزیر شدن ایشون رو خیلی نمی بینم و حداکثر سی درصد شانس براش قائل هستم .

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، دکتر سید محمد حسینی  :

دکترای فقه و حقوق اسلامی ، نماینده دوره پنجم مجلس ، مدیر عامل شرکت سروش ، معاونت صدا و سیما ، معاون و قائم مقام وزارت علوم و ریاست دانشگاه پیام نور از جمله سوابق ایشونه .

اگه قرار بود ایشون در کابینه باشه برای وزارت علوم نسبت به فرد پیشنهادی گزینه بهتری بود ولی برای برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خیلی گزینه مناسب و قوی نیست و موندم رو چه حسابی ایشون به عنوان وزیر ارشاد معرفی شده ، وزارت ارشادی که طیف فعالیت های گسترده ای داره و نیازه حتما فردی از جنس خود اهالی فرهنگ و هنر سکان این وزارت رو به دست بگیره ، البته دیدگاه های ایشون به جبهه اصلاحات نزدیک تر از وزیر قبلیه !  

شانس رای ایشون هم در شرایط عادی حداکثر بیست سی درصد بیشتر نیست ولی شاید در مورد ایشون مجلس با ملاحظاتی دست بالا عمل کنه و بهش رای بده .

وزارت کار و امور اجتماعی ، عبدالرضا شیخ الاسلامی  :

یار دیرین احمدی نژاد از شهرداری تهران ( شاید هم اردبیل ، نمی دونم ) که در دولت احمدی نژاد به استانداری هرمزگان ، ریاست دفتر رئیس جمهور ، ریاست گروه مشاوران جوان رئیس جمهور و دستیار ارشد رئیس جمهور در امور نیروی انسانی ؟!! رسید و با توجه به اعتقاد خاصی که احمدی نژاد بهش داره هر طوری بود باید در کابینه و در پستی می بود که در نهایت وزارت کار بهش رسید !

ایشون هیچ سابقه خاصی که مرتبط با کار و کارگر و امور اجتماعی و این حرفها باشه نداره ( دکترای مهندسی عمران ) و مدت کوتاهی هم در سطح کلان مدیریت کرده ( استانداری ) . چنین کسی در شرایط عادی بعیده  حتی یک درصد هم رای بیاره اما تو سیاست و این مجلس هیچ چیز قابل پیش بینی نیست و اگه رای آورد من تعجب نمی کنم . 

وزارت کشور ،  سردار سرتیپ پاسدار مصطفی محمد نجار  :

حقیقتاً سر در نمی آرم علت معرفی یک نظامی برای وزارت کشور چیه ؟! ایشون عمده مسئولیتهاشون در بخش صنایع دفاع و سپاه بوده و اگه علاقه ای به حضورشون در دولت بود چرا در همون وزارت دفاع که به تخصص و سابقه شون هم می خوره و چهارسال گذشته رو هم در اون سمت بودند ابقا نشدند ؟!! هر چند شنیده می شه ستاد کل نیروهای مسلح با ادامه وزارت ایشون مخالفت کرده ، حالا آیا درسته و چرا ، من نمی دونم .

برای وزارت کشور شخصی باید انتخاب بشه که سیستم اداری کشور و استانداری ها و فرمانداری و شهرداری ها و شوراهای شهر رو بشناسه و در حد لزوم هم از مسائل امنیتی اطلاع داشته باشه تا در صورت تفویض جانشینی فرماندهی کل قوا در نیروی انتظامی مشکلی نداشته باشه اما اینکه یک نظامی ِصرف رو بیاییم در این سمت بذاریم خیلی وجهه خوشی نداره و اصلا درست نیست ، حتی اگر در جای خودش خوب بوده باشه .  

در شرایط عادی ایشون هم خیلی برای پست وزارت کشور شانسی نداره ولی اگه برای وزارت دفاع معرفی می شد قطعاً رای بالایی می آورد ، من حداکثر شانسش رو برای رای آوردن پنجاه درصد می دونم .

وزارت مسکن و شهرسازی  ، علی نیکزاد :

 رئیس سازمان مسکن و شهرسازی استان اردبیل - معاون عمرانی استانداری اردبیل - استاندار اردبیل - معاون هماهنگی امور عمرانی و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور - عضو کارگروه توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت - دارای مدرک تحصیلی مهندسی عمران از جمله سوابق ایشونه .  ایشون در دولت آقای خاتمی هم معاونت عمرانی استانداری لرستان رو برعهده داشت .

معتقدم برای وزارتخونه های اینچنینی باید از سیاسی کاری پرهیز کرد و کاملا تخصصی عمل کرد ، باید دید چه سوابقی ( سوابق که می گم منظور اینهایی که نوشتم نیست ) داره و تو جاهایی که بوده چطور عمل کرده و چه برنامه هایی داره ، تو این وزارتخونه نوع برنامه هایی که ارائه می شن چه از نظر قابلیت اجرا و چه از نظر زمان اجرا و سیاست هایی که باید پیاده بشن خیلی مهمه .

اگر برنامه هاش خوب باشه و تو سابقه اش آتویی نباشه به احتمال قریب به یقین رای خواهد آورد ولی اگه نتونه برنامه هاش رو خوب برای نمایندگان جا بندازه یا تو سابقه اش مشکلی باشه کارش به مشکل برمی خوره ، همین طور باید بتونه از نظر سوابق مدیریتی و کارهایی که کرده نمایندگان رو قانع کنه .

 

 

وزارت نفت ، دکتر سید مسعود میرکاظمی  :

دکترای مهندسی صنایع ، ریاست مرکز مطالعات بنیادی سپاه ، مدیر عامل اتکا ،  ریاست دانشگاه شاهد و وزارت بازرگانی از جمله مسئولیت های مهم ایشون به شمار می ره .

یکی از کسانی که در دانشگاه علم و صنعت دانشجوی ایشون بوده تعریف می کرد که خیلی از نظر علمی آدم قوی نیست ولی به هر حال جزو همکاران احمدی نژاد در دانشگاه بوده ، در این چهار سال وزارت بازرگانی هم ما چیزی جز نوسانات و عدم تعادل بازار ندیدیم که حتی کار به پودر رختشویی و ماکارونی و ... هم کشید !  در بحث صادرات واردات هم حتما می دونید که واردات ناشیانه و بی رویه  و بیش از حد چه بلایی سر کشاورزی و تولید و .. آورده و عمده صادرات ما هم محصولات پتروشیمی بوده که یادگار دوران دولت اصلاحات به شمار می ره . من این چهارسال وزارت بازرگانی ایشون رو مثبت نمی بینم و حتی این اواخر تا پای استیضاح هم رفت .

برای وزارت نفت هم ایشون رو گزینه مناسبی نمی دونم ، چون وزیر نفت باید توان مدیریت بالا ، درک اقتصادی قوی و درک مسائل فنی در حد نیاز و آشنایی با زیر مجموعه عظیم نفت  داشته باشه که در مجموع در ایشون نیست .

من در شرایط عادی شانس ایشون رو برای کسب رای اعتماد بیشتر از بیست درصد نمی بینم ، بخصوص با حساسیت هایی که مجلس رو وزارت نفت داره و دوست داره از داخل خود وزارت کسی انتخاب بشه ولی از این طرف هم احمدی نژاد نشون داده که می خواد هر جور شده نفت دست نزدیک ترین افراد به خودش باشه .

وزارت نیرو ، مهندس محمد علی آبادی  :

مهندس عمران ، رئیس سازمان تربیت بدنی و معاون عمرانی شهرداری تهران در زمان احمدی نژاد و از رفقای احمدی نژاد ! هر چقدر در ساخت و ساز تبحر داره در زمینه های دیگه خیلی قوی نیست و دیدید که ورزش ایران تو این چهارسال ( جز در ساخت و سازهای اماکن ورزشی ) به چه روزی افتاد !!

اگه برای وزارت راه و ترابری یا مسکن و شهرسازی معرفی می شد سنگین تر بود چون بیشتر به تخصصش می خورد ! با توجه به اینکه نمایندگان مجلس خیلی از عملکردش در ورزش راضی نیستند و این اواخر قضیه پسرش هم تو محافل پیچید کارش برای گرفتن رای اعتماد خیلی سخته .

من حداکثر شانسش رو برای رای اعتماد چهل درصد ارزیابی می کنم که اونم بیشترش بخاطر اینه که وجهه عمرانی داره و شاید سر همین بتونه نمایندگان رو قانع کنه ولی در مجموع انتخاب خوبی نبود ، کارش خیلی سخته.