پزشکی در اسلام - قسمت سوم
ساعت ٦:٢٧ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱٤ دی ۱۳۸۸ : توسط : مجید

به نام خدا

دوشنبه چهاردهم دی ماه 88

 

درباره اوضاع فعلی کشور حرفها ، تحلیل ها و نظرات مستدل و جامعی دارم اما با توجه به وضعیت موجود و میدان دار بودن افراطیون دو طرف و کمرنگ شدن فضای تعقل ، منطق ، استدلال ، گفتگو و یکه تازی توهمات ، تعصبات و احساسات در فرآیندهای تصمیم گیری های مسئولین و مردم ترجیح می دم سکوت کنم و حرفی نزنم .

چون اگر قرار باشه در این زمینه ها صحبت کنم باید جامع و کامل حرف بزنم و از همه چیز و همه کس بگم و خیلی موارد رو عنوان کنم که قطعاً به مذاق افراطیون دوطرف خوش نخواهد اومد .

 ناچاراً باید همه چیز رو تو خودم بریزم و خون دل بخورم ، نتیجه اش هم این می شه فشارخون و ضربان قلبم رو که گرفتم خیلی بالا بود و تقریباً در مرز سکته قرار دارم!!

بیش از دوازده ساله به شکل روزانه و مستمر ، وقایع و رخدادهای سیاسی رو از کانال های مختلف خبری جناح ها و صداهای مختلف ( در راستای همون آیه فبشر عبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه ) رصد می کنم ، رخدادهای قبل از اون و حداقل فعلا از سال 1300 هجری شمسی به این طرف رو هم پیگیری و مطالعه می کنم و آخر شبها سه چهار ساعت تا مطالعات مذهبی ( تاریخ اسلام و وقایع و ... ) و تاریخ ایران نداشته باشم اصلا خوابم نمی بره !

به هیچ شخص یا جناح یا گروه سیاسی هم گرایش و تعصب آنچنانی ندارم و برای همین با بصیرت و شناختی  که از مجموع این مطالعات و پیگیری ها و تحقیق ها حاصل شده ( و می شه ) داشتن تحلیل منطقی و مستدل از  وقایع و اوضاع فعلی کشور و همین طور ارائه راهکارهای برون رفت و داشتن استدلال و دلایل منطقی برای موافقت ها و مخالفت هام  اصلا برام سخت و غیر ممکن  نیست اما همون طور که گفتم گفتنشون رو هم در این فضا  - متاسفانه و علی رغم میل باطنی ام  - صلاح نمی دونم .

از دوستان عزیزم ، خواهران و برادران گرامی که می دونم از همه سلیقه ها و افکار و گرایشات اینجا خواننده داره و لطف هم دارند برادرانه ، دوستانه و دلسوزانه خواهش می کنم در قضاوت هاشون در مورد افراد و جریانات و اتفاقات منصف باشند و اسیر احساسات ، تعصبات ، شنیده ها و توهمات قرار نگیرند و آخرتشون رو به این دوروز دنیا نفروشند واجازه بدن درمورد حق و باطل و بهشتی ها و جهنمی ها خدای متعال خودش قضاوت کنه و بجای خدا تصمیم نگیرند و فتوا و حکم صادر نکنند و از هرگونه شبیه سازی و انطباق مذهبی تاریخی هم خودداری کنند .

اینکه آدم بخواد بدون آگاهی و اطلاع از خیلی چیزها ( که مطمئن باشین نمی دونین  یا نمی بینین )  و صرف این چیزهایی که می بینه و می شنوه حرف بزنه و موضع بگیره متوجه باشین  مسئولیت شرعی و اخلاقی داره و اون دنیا اگه اشتباه باشه باید جواب بدین ، مواظب باشین در قضاوت هاتون چه در مورد سیاسیون و چه در مورد مردم با عجله و تعصب و احساسات و بدون آگاهی لازم اشتباه نکنین و سریع به کسی انگ نزنین .

 اگه می شد قضایا رو باز کرد حتما این کار رو می کردم اما همون طور که گفتم بنابردلایل محتلف امکانش نیست و به مصلحت نمی دونم و اجازه بدین وارد این بحث ها نشیم ، هر چند گفتنی ها خیلی زیاده ... هر کس هم هرجور می خواد در مورد سکوت من فکر کنه ایرادی نداره .

 

 

در بخشی از آیه 18 سوره کهف چنین می خونیم : ونُقَلِبُهُم  ذاتَ الَیمین و ذاتَ الِشمال  ( و ما آنها را به پهلوی راست و چپ می گرداندیم )

زمانی که اصحاب کهف به غار رفتند و در خواب 309 ساله فرو رفتند بنابرنص صریح آیه ذکر شده در یک وضعیت ( position) قرار نداشتندوبخواست الهی و احتمالا بوسیله فرشتگان و نیروهای فوق مادی مرتب در وضعیت های مختلف راست و چپ گردونده می شدند ، دلیلش که این آیه به اون اشاره کرده پیشگیری از یکی از اختلالات جسمی بنام زخم بستر  ( Bed sore)  بوده .

 زخم بستر کسانی رو که به مدت طولانی بستری و بی حرکت هستند تهدید می کنه ، چون در اثر قرار گرفتن در یک وضعیت ثابت به مرور روی پوست و عروق خونی اون قسمت فشار وارد می شه و درنهایت زخمی شدن پوست ، مختل شدن و  از دست رفتن جریان خون ناحیه و عفونت ایجاد خواهد شد .

 پنج عامل مهم در ایجاد زخم بستر به اختصار PIMIM گفته می شن .  P مخفف pressure یا همون فشار ، I مخفف Injury یا آسیب فیزیکی ، M مخفف Moisture یا رطوبت ، A مخفف Anemia یا کم خونی و نرسیدن خون کافی به عضو مورد نظر  و M مخفف Malnutrition یا سوء تغذیه و نرسیدن مواد غذایی کافی به عضو مورد نظر هستند .  ماساژ ملایم و چرخوندن مرتب بیماری در وضعیت های مختلف که بی حرکت در بستر افتاده یکی از راههای مهم پیشگیری از زخم بستر هستند که در این آیه قرآن بهش اشاره شده .

 

وَ هُزِی اِلَیک ِبجذع ِالَنخَلهِ تُساِقط عَلَیکِ رُطَباً جَِنیاً ( سوره مریم آیه 25 ) َفکُلی و اشِربی ( سوره مریم آیه 26 )  : ای مریم  شاخ درخت را حرکت ده تا از آن برای تو رطب تازه فرو ریزد ، پس از این رطب تناول کن و آب بیاشام .

 

در داستان باردار شدن حضرت مریم ( ع )  به  حضرت عیسی ( ع ) اومده موقع بدنیا اومدن اون حضرت ، حضرت مریم از شهر خارج شدند و به یکی از بیابونهای اطراف بیت المقدس رفتند و از شدت درد نخل خشک شده ای رو گرفتند و همونا جا هم بود که حضرت عیسی ( ع ) به دنیا اومدند ( تو بعضی روایات ذکر شده اونحا مسجدی بوده که ستونش اون نخل خشک شده بود ) که البته مسیحیان معتقدند درخت کاج بوده ! ولی تو قرآن به صراحت ذکر شده که نخل بوده .

به هر حال بعد از تولد عیسی ( ع ) به امر خداوند چشمه آب روان و گوارایی پدید اومد و به حضرت مریم هم امر شد که اون نخل خشک شده رو تکون بدن که بعد تکون دادن به امر خداوند اون نخل سبز شد و خرمای تازه داد و به حضرت مریم ( ع )  ندا داده شد که از آب اون چشمه و خرما استفاده کنند و بهره ببرند .

 

درباره آب که زیاد صحبت شده ، خرما قند طبیعی و خوبی داره که برای بدن ( البته اگه در روز زیاد مصرف نشه ، حداکثر تا پنج تا در روز کافیه  ) مفیده و انرژی می ده و خب خونساز هم هست  ،  کلی هم ویتامین و املاح معدنی داره .

 از طرف دیگه براساس جدیدترین تحقیقات خرما باعث کاهش درد زایمان بخصوص کمردرد های بعد زایمان  می شه ، این کار  رو هم از طریق اثر روی عضلات پشت و مفاصل لگن انجام می ده و توصیه می شه خانم هایی که روزهای آخر بارداری شون رو سپری می کنند حتما از خرما استفاده کنند و بعد زایمان هم  استفاده از این خوراکی مفید و مقوی رو فراموش نکنند .

 

 

امام صادق ( ع ) : خوردن کباب تب را از بین می برد .

 

توی مغز ما مرکزی وجود داره بنام نقطه تنظیم یا Set Point که در حقیقت دستگاه کنترل گرماست ، تب زمانی اتفاق می افته که این نقطه تنظیم مثلا در اثر سموم مترشحه میکروبها یا اختلال خود مغز دچار resetting یا بازتنظیمی بشه که یکی از عوامل موثر در این بازتنظیمی علاوه بر سموم میکروبی ، محصولات حاصل از تجزیه پروتئین ها هستند که مستقیم یا غیر مستقیم روی این مرکز کنترل دما اثر می گذارند و کباب که یک غذای پروتئینی هستش می تونه مانع این بازتنظیمی بشه و درجه حرارت به حال عادی برگرده .

اما دلیل قویتر که معتقدم بیشتر درسته می تونه به نقش پروتئین ها در ساختار آنتی بادی ها و سیستم ایمنی بدن و بقول ساده تر تقویت سربازان و جبهه دفاعی بدن در برابر عوامل تب زا ( پیروژن ) باشه و بیماری که در اثر تب بالا و افرایش درجه حرارت بدنش در اثر فعل و انفعالاتی دچار کاتابولیسم شده ( تسریع تجزیه بعضی مواد موجود  ) پروتئین های بدنش در معرض تحلیل و تجزیه و کاهش قرار گرفتند و مقدار پروتئین کافی برای حمایت از ساخت آنتی بادی ها و تقویت سیستم ایمنی اش فراهم نیست و بقول عامیانه ضعیف شده با مصرف یک غذای پروتئینی مقوی مثل کباب می تونه یه بازسازی تو جبهه دفاعی بدنش به عمل بیاره و با بیماری و تب بهتر مقابله کنه .

امام رضا ( ع ) : صلاح مسافر در این است که از آب هیچ منزلی که در آن نزول می کند نیاشامد مگر اینکه قبلا آن را با آب منزل سابق ممزوج کرده باشد .

همه می دونیم که بهترین روش سالم سازی آبی که از سلامتش مطمئن نیستیم اینه که حداکثر پنج دقیقه با درجه حرارت بالا بجوشونیمش یا چند قطره لیموی تازه توش بریزیم ، اما این روشی که امام (ع ) گفتند بخصوص با توجه با شرایط و امکانات و نوع سفرهای اون موقع منطبق و کاملا بر پایه علمی بوده و هنوز هم می تونه کارآیی داشته باشه .

این توصیه بر این اساسه که شما جایی رفتی و از آب اون محل یا منطقه استفاده کردی درسته طوریت نشده و بیماری خاصی نگرفتی چون شاید اون اندازه میکروب از طریق آبی که نوشیدی و برای ایجاد بیماری لازم هستند وارد بدنت نشده اما عوضش به نوعی تو بدنت در مقابلشون پادتن ها یا سلولهای ایمنی زا تولید شدند و یه خاطره ای از این برخورد که منجر به بیماری هم نشده تو ذهنشون مونده ! یا یه مانوری در زمان غیر جنگ دادن تا آماده باشن ! ( همون بحث Memory تو ایمونولوژی )

و اگه دفعه دیگه با چنین میکروبهایی یا مشابه اونها برخورد کنند دیگه حساب کار دستشون اومده و برای جنگ کاملا آماده هستند !! و خب موقعی که آب تازه و جدید یک مرتبه وارد بدن بشه سیستم ایمنی بدن ممکنه خوب نشناستش و آمادگی کامل جهت مقابله نداشته باشه و بیماری ایجاد بشه اما با مخلوط شدن آب قدیم که بدن خودش و جد آبادش و تا رنگ زیرپوشش !! رو هم دیگه می شناسه و آشنایی قبلی داره با آب جدید ( که توشون ممکنه هم میکروبهای مضر باشن هم مفید ) سیستم ایمنی بدن هول نمی شه و با آرامش و درایت و اصول عمل می کنه و قلق کار رو می دونه و  جلوی تهاجم و رشد میکروبهای جدید گرفته می شه .

ضمن اینکه بطور کلی ، روح حدیث امام ( ع ) هشداری درباره بیماریهای منطقه از آب هستش که دربحث راههای انتقال دراپیدمیولوژی بیماریهای عفونی تحت عنوان Water born Disease Infection   طبقه بندی می شن و شامل بیماریهایی مثل وبا هستند .  توجه دادن مردم به بهداشت آب توسط امام ( ع ) و بیماریهای منتقله از این راه  قابل تامل و توجه هستش .

 

 

حضرت علی ( ع ) : بدترین مردم در پیشگاه خداوند پیشوای بیدادگری است که خود گمراه است و دیگران نیز به او گمراه می شوند .