پزشکی در اسلام - قسمت چهارم
ساعت ۱:٢٥ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ٢٢ بهمن ۱۳۸۸ : توسط : مجید

به نام خدا

پنجشنبه بیست و دوم بهمن ماه 88

 

از پیامبر اسلام ( ص ) در ارتباط با مسواک کردن توصیه های فراوانی نقل شده از جمله اینکه " همواره جبرئیل مرا به مسواک کردن سفارش می کرد تا جایی که گمان کردم مسواک کردن واجب خواهد شد " یا دورکعت نماز با دهان مسواک شده از 70 رکعت نماز بدون مسواک برتر است " و از جمله مقدمات وضو گرفتن رو هم مسواک کردن به حساب آوردن و امام صادق ( ع ) افرادی رو که مسواک نمی زنند از جمعیت مردم حذف کردند و .... .

از جمله فوایدی که دندون پزشکان امروز برای مسواک کردن می گن جلوگیری از پوسیدگی دندون ها ( مواد غذایی باقی مونده باعث می شن میکروبها با تجزیه شون و ایجاد اسید قسمت سطحی دندون رو از بین ببرند) ، جلوگیری از ایجاد جرم و پلاک دندون ، پیشگیری از عفونت های لثه و دندون و از بین بردن بوی بد دهان هستش ، به لحاظ زیبایی و ارتباطات اجتماعی و امثال اینها هم مسواک کردن و حفظ بهداشت دهان و دندان خیلی اهمیت داره .

باید سعی کنید مسواک رو همون طور که پیامبر اسلام سفارش کردند " عرضی " بزنید و مسواک زدنتون هم حداقل 3 دقیقه طول بکشه و تا حداکثر بیست دقیقه بعد غذا ( یا شکلات و کاکائو و گز و  .. ) و موقع خواب مسواک زده بشه ( اگه کسی دسترسی نداره حداقل در همین فاصله زمانی دهنش رو آب بگیره ،بخصوص تو ایام عید که در یک روز صدجا می رین یادتون باشه ! ) ، مسواک زدن موقع خواب از همه شون مهم تره و خیلی بهش اهمیت بدین .

 مسواک رو قبل از مصرف خیس نکنید ( علی الخصوص با آب گرم )  و طوری  تو جامسواکی قرارش بدین که خشک بشه و موقع زدن خشک هم باشه  .

 لازم هم نیست برای هربار مسواک زدن خمیر دندون بزنید و همون موقع خواب خمیر دندون زدن کفایت می کنه ، خمیر دندون هم که می زنین اندازه یه نخود باشه کفایت می کنه و لازم نیست خیلی پرملاطش کنین !

از من هم می شنوین یه نوع دهانشویه از داروخانه بگیرین صبح بعد مسواک بعد از صبحونه و شب موقع خواب استفاده اش کنین ، اگر هم دهانشویه دوست ندارین از آب نمک ولرم یا دهانشویه های طبیعی که قبلا دستورش رو دادیم و از کنار صفحه می تونین پیدا کنین استفاده کنین .

مسواک زدن تو جاهایی مثل مستراح و حموم خیلی کار درستی نیست و سعی کنید رعایت کنید ، زمانی که موهای مسواکتون فرسوده و کج شدن عوضش کنین ، فرق زیادی هم بین مسواک برقی و دستی نیست و مهم خوب و با دقت مسواک زدنه  .

 

امام صادق ( ع ) به نقل از پیامبر اسلام ( ص ) : هیچ یک از شما موی زیر بغل ( و در بعضی جاها سبیل و ناحیه تناسلی هم ذکر شده ) خود را بلند نگه ندارد زیرا میکروب آنرا پناهگاه خودقرار می دهد .

یکی از عوارض بلندشدن موی زیر بغل و تمیز نکردن و کوتاه نکردنش علاوه بر ایجاد بوی بدی که احتمالا تو اتوبوس و مترو و علی الخصوص در ساعات شلوغی و تجمع ! استشمام فرمودین ایجاد رطوبتی هستش که برای بعضی میکروبها و بخصوص قارچ ها مناسبه و اونجا رشد و فعالیت و باعث عفونت می شن که با علائمی مثل خارش و قرمزی و ساطع شدن بوی بد و امثال اینها هم همراهه .

بهترین کار برای پیشگیری اینه که آقایون حداکثر هر چهل روز یک بار و خانم ها حداکثر هر بیست روز یک بار ( بنابر اون چه که در روایت اومده ) با یک تیغ اصلاح بهداشتی ناحیه مورد نظر رو خوب تمیز کنند و موهاش رو بتراشند  ( تو حدیث داروی نظافت بر تراشیدن مقدم شمرده شده منتها ما قرار شد اینجا سیاسی حرف نزنیم !! ضمن اینکه به هر حال الان امکانات هم پیشرفت کرده ) و بعد انجام کار هم کمی آبلیمو به ناحیه اصلاح شده بمالند که مانع  فعالیت میکروبها و ایجاد بوی بد می شه .

امام رضا ( ع ) : کسی که می خواهد به آزار شکم مبتلا نشود در بین طعام آب نیاشامد ، زیرا آشامیدن آب میان غذا بدن را مرطوب و معده را ضعیف می گرداند و در نتیجه عروق خاصیت غذا را نمی گیرد و ریختن آب روی طعام معده را دچار اختلال می کند .

احتمالا منظور امام از " آزار شکم " همون نفخ معده ست ، برخلاف عادت مزخرف ما ایرانی ها تو پزشکی امروز توصیه می شه که آب یا مایعات همراه غذا ننوشید چون تو کار هضم و جذب غذا ( بقول امام علیه السلام نگرفتن خاصیت غذا توسط عروق ) اختلال جدی پیش می آد و باعث می شه اسیدی که برای هضم غذا در دستگاه گوارش ترشح می شه رقیق و بی خاصیت بشه و بقیه آنزیم های گوارشی هم نتونند خوب عمل کنند و یه نوع تداخل عمل بین مایع مصرف شده و آنزیم ها و اسید دخیل در هضم و جذب غذا ایجاد می شه  که ساده ترین مشکلی که بوجود می آد نفخ معده و دل درده ، هر نوع اختلال گوارشی هم باعث می شه جذب مواد مغذی غذا به سادگی صورت نگیره .  

پیامبر اسلام ( ص ) : بیمار بر سالم وارد نشود ( لا یوردن ذوعاهه علی مصح )

فکر می کنم دیگه امروز همه بر اهمیت پیشگیری از بیماریهای واگیردار و اجتناب از هر کاری که باعث انتقال میکروب بیماری از افراد بیمار به افراد سالم می شه واقف هستند ، روشهایی مثل جداسازی و قرنطینه و محدود کردن تماس ها هم روی همین اصل بنابر شرایط و ضرورت بکار بسته می شن .

گاهی وقتها هم هست طرف بیماری آشکار نداره ولی به نوعی حامل پنهان میکروب هستش ، مثلا به این دلیل تو بیشتر بیمارستانها ورود بچه ها رو به بخش ها ممنوع می کنند که ممکنه بچه یک بیماری آشکار تنفسی نداشته باشه اما در دستگاه تنفسی اش اون میکروب به شکل مخفی وجود داشته باشه و در اثر تماس نزدیکش با بیمار ( که قطعا ایمنی اش هم ضعیف تر شده ) بیماری رو انتقال بده ،حساب بیماری های آشکار و با قابلیت انتقال سریع مثل سرماخوردگی و آنفلوآنزا هم که دیگه مشخصه !

حضرت علی ( ع ) : بر انسان تب دار در تابستان ، آب سرد بریزید چون این کار باعث می شود که حرارت و داغی آن برطرف شود .

در زمینه مکانیسم ایجادی تب در یکی از همین سلسله مباحث پزشکی در اسلام قبلا توضیح دادیم ولی اون چیزی که مربوط به این حدیث می شه اینه که در تب تعادل بین تولید و دفع گرما در بدن مختل می شه ، گرما ازطریق عروق خونی زیادی که زیر پوست هستند به خارج بدن هدایت و دفع می شه و به خنک شدن بدن و کاهش دمای بدن  کمک می کنه ، در تب این مکانیسم حرارتی – هدایتی مختل می شه .

آب سرد که توصیه شده باعث می شه عروق خونی زیر پوست مقدار گرمای انتقالی رو از داخل به بیرون بدن تا هشت برابر بیشتر کنند و دلیلش هم اینه که آب سرد باعث اتساع عروق خونی زیر پوست می شه ( در زمستون انقباض این عروق خونی زیر پوست بیشتره چون باعث می شن انتقال گرما از داخل به خارج کم بشه ) .

فقط یادتون باشه اگه قراره بیماری پاشویه بشه از همین آب سرد خالی استفاده بشه و الکل بکار نره چون باعث لرز بیشتر بیمار می شه و همین طور بهترین زمان پاشویه کردن نیم ساعت بعد مصرف داروی ضد تب مثل استامینوفن هستش .

 

 

قال علی بن ابی طالب (ع):


احذروا علی دینکم… رجلا آتاه الله سلطانا فزعم أن طاعته طاعةالله و معصیته معصیةالله


امام علی (ع) فرمود:


مراقب دینداری تان باشید از شر کسی که خداوند به او قدرتی بخشیده اما او می پندارد که اطاعت او اطاعت از خدا و نافرمانی

او نافرمانی از خداست.


از: وسائل الشیعة / ج 18 / باب 10 از صفات قاضی / ص 93 / ح 17