در ارتباط با استیضاح های پیش رو

به نام خدا


در هفته ای که گذشت استیضاح وزرای جهاد کشاورزی ، راه و شهرسازی و تعاون ، کار و رفاه اجتماعی اعلام وصول شد و در هفته پیش رو در صحن علنی مجلس به بحث و رای گذاشته خواهد شد .


نکته اول اینکه قانون استیضاح در کشور ما بشدت مشکل داره ، اینکه فقط ده نماینده بتوانند درخواست استیضاح وزیر رو بدهند و به جریان بیاندازند یک ضعف جدی در قانون اساسی ماست . هیچ وزیری نیست که در طول تاریخ در یک مجلس 290 نفری ده تا مخالف نداشته باشه و حتی ما در طول بررسی رای اعتماد به وزرا شاهدیم وزرایی که براشون هیچ مخالفی هم صحبت نمی کنه در رای گیری نهایی حداقل پنجاه – شصت تا رای مخالف می آرن !!!


در مجلس ما هم که انتخاب نمایندگانش نه بر اساس استان و ایالت بلکه براساس حوزه های انتخابیه جزئی و بخشی انجام می شه و بالطبع مشکلات و دغدغه های نمایندگان جنبه های خُردتر و جزئی تر و پیش پا افتاده تری دارند مشکل این قانون 10 امضاء برای استیضاح شدیداً بچشم می آد و بارها شاهد اینم بودیم که بسیاری از نمایندگان برای گرفتن امتیاز – اگر نگیم باج خواهی !! -  برای حوزه های انتخابیه شون استیضاح وزیر رو امضا ء کردند اما بعد لابی و رایزنی و گرفتن امتیاز مربوطه براحتی امضاء شون رو پس گرفتند !!


اصولاً یکی از دلایل مشکلات در کشور ما همین کلان نگر نبودن بسیاری از نمایندگان مجلس ماست که حتی دغدغه ملی که پیشکش ، دغدغه استانی هم ندارند و این یک ضعف جدی در قانون ماست.


هر سه وزارتخانه ای که قراره این هفته درموردشون استیضاح مطرح بشه جزو وزارتخانه هایی هستند که در گذشته از ادغام دو سه وزارتخانه بزرگ تشکیل شدند و جزو وزارتخانه های ادغامی هستند . وزارتخانه هایی که بیش از حد بزرگ هستند و بنظر نمی آد مشکل این وزارتخانه ها"شخص وزیر " باشه و بعید بنظر می رسه با تغییر شخص وزیر مشکلی حل بشه ، کما اینکه در گذشته و بویژه دوران احمدی نژاد بارها وزرای این وزارتخانه ها تغییر کردند اما مشکلات پابرجا بوده و هست .


بهتر بود قبل از مطرح شدن این استیضاح ها ، لایحه دولت مبنی بر تفکیک وزارتخانه های ادغامی یا طرح پیشنهادی احتمالی نمایندگان در این زمینه مورد بررسی قرار می گرفت و در صورت تفکیک ، در صورتی که وزرای فعلی مجدداً پیشنهاد می شدند اونجا یقه شون گرفته می شد ! .


دو بخش راه و ترابری و مسکن و شهرسازی واقعاً چه ربطی بهم داشتند که سال 90 با ادغامشون موافقت شد ؟!! یا تعاون ، کار و رفاه که هر کدوم خودشون یک وزارتخانه بزرگ و عریض و طویل بودند و اداره هر کدوم هم به تنهایی کار ساده ای نبود ! .


آخه صندوق بازنشستگی کشوری ( زیر نظر وزارت رفاه ) رو چه به اداره نفتکش و هواپیمایی که باعث بشه امروز وزیر رفاه بره مجلس بابت فاجعه سانچی و هواپیمایی آسمان جواب پس بده ؟!! چرا جلوی این قضیه که بابت بدهی های دولت به بخش رفاه و بازنشستگی شرکت هواپیمایی ( آسمان ) و شرکت ملی نفتکش !! به صندوق بازنشستگی واگذار بشه در زمان خودش گرفته نشد ؟


من نمی گم عملکرد این آقایون در طول چهارسال گذشته بی نقص بوده ، قطعاً بهتر از این آقایون هم وجود داشت و من هم در تشکیل کابینه در سال 92 و هم امسال به این نکته اشاره کردم اما این آقایون چهارسال وزیر بودند و 29 مرداد امسال هم دوباره از " همین مجلس  " رای اعتماد گرفتند حالا در طول این هفت ماه چه اتفاقی افتاده که استیضاح می شن ؟!!!

آیا واقعاً استیضاح کنندگان محترم تضمین می دن اگه این آقایون یک هفته مونده به پایان سال در پایان استیضاح رای اعتماد مجدد رو نتونند کسب کنند و عزل بشن نفرات بعدی واقعاً بهتر از اینها باشند و مشکلاتی که باعث استیضاح شده رفع و رجوع بشه ؟


اگر واقعاً مشکل " شخص وزیر "  باشه و پنج درصد هم با رفتن اینها و اومدن کس دیگه مشکلات حل بشه حرفی نیست اما شما مطمئن باشید مشکلات ساختاری و بودجه ای باید حل بشه که دست وزیر نیست و باید درسطحی کلان تر از وزیر انجام بشه همون طور که تا حالا هر وزیر آموزش و پرورشی از هر دولتی اومده بعد یه مدت زمزمه های استیضاحش به جریان افتاده و گاهی وقتها هم خود استیضاح انجام شده !!! چون مشکل آموزش و پرورش ما شخص وزیر نبوده و نیست ولی این دور باطل همیشه بوده و همین الانم هست ! .


نکته آخر رو هم در مورد خود آقایون بگم ، من از اول اخلاق آقای آخوندی رو نمی پسندیدم و بنظرم رفتارهای ایشون که همیشه هم با بهانه جویی های مخالفان دولت بود توام با غرور و عدم تحمل و صبر و حوصله کافی بوده که نباید اینگونه می بود .


اینکه وزیر دولت مدعی اعتدال میکروفون خبرنگار رو پس بزنه یا در اولین مصاحبه بعد فاجعه قطار که یکسری از مردم داغدار هستند از " بیمه بودن " مسافران صحبت کنه و امثال اینها چندان خوشایند نبوده و نیست ، حالا من کاری ندارم که ایشون ویلای 1000 متری داره یا تو پامنار زندگی می کنه چون اگه حلال بوده نوش جونش ولی من می گم وزیر دولت اعتدال باید خاکی تر و با صبر و تحمل تر و مردمی تر از این حرفها باشه هرچند بازم می گم ناوگان فرسوده حمل و نقلی ما نوسازی شون هزاران میلیارد بودجه یا فاینانس می خواد نه تعویض دم به ساعت وزیر !!


 آقای آخوندی در این زمینه گام های خوبی برداشته اما باید حمایت بشه و استمرار پیدا کنه و در ضمن بخش راه هم از مسکن جدا بشه وگرنه هر کی بیاد اوضاع همینه که هست ! مشکلات این بخش به دو قسمت " ساختار "  و " بودجه "  وابستگی کامل داره تا شخص وزیر ! .


آقای ربیعی هم از اول برای این وزارتخانه عریض و طویل " کوچک "  بود حالا اینکه بازم می مونه یا می ره رو ظاهراً لابی ها تا زمان رای گیری تعیین می کنند ! آقای ربیعی آدم خوب و بی غَل و غَشیه اما اداره این وزارتخانه بزرگ نیاز به سوابق بالای مدیریتی و اقتصادی داره ولی آقای علی رییعی عزیز یا همون " عباد " - در زمان دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی -  واقعاً چند سال چنین سوابقی رو داشت ؟!!


ایشون که در سال 77 بعد از ماجرای قتل های زنجیره ای چند نفر از روشنفکران بدست عوامل وزارت اطلاعات و استعفای وزیر وقت ، بجهت سوابق امنیتی گزینه " تصدی وزارت اطلاعات " بود ولی چون اجتهاد نداشت و البته دلایل دیگه ! وزیر نشد حالا چطور بعد 15 سال سر از یک وزارتخانه عریض و طویل تمام اقتصادی درآورد ؟!! صرف داشتن تحصیلات و مورد اعتماد بودن توسط رئیس جمهور که دلیل منطقی برای تصدی چنین وزارتخانه ای نیست ! .


البته مشکل این بخش هم تنها خود وزیر نیست و باید هر چه سریعتر تفکیک صورت بگیره ، به این صورت که از ادغام بهزیستی ، کمیته امداد ، سازمان هدفمندی یارانه ها و  بخش های رفاهی و اجتماعی وزارتخانه " رفاه و امور اجتماعی " تشکیل بشه و وزارتخانه های تعاون و کار هم یک وزارتخانه بشن و اداره بخش های غیر مرتبط مثل نفتکش و هواپیمایی از صندوق های بازنشستگی گرفته بشه .


در مورد آقای حجتی و وزارت جهاد کشاورزی هم حرف خاصی نیست جز اینکه بودجه کافی و مدیریت منطقه ای صحیح باید اعمال بشه تا دغدغه های نمایندگان رو که در این بخش عمدتاً " بخشی " هستش برطرف کنه ، ضمن اینکه مشکلات این بخش عمدتاً از زمانی تشدید شد که وزارت بازرگانی در بخش صنعت ادغام شد ، در صورت تفکیک بازرگانی از وزارت صنعت و معدن بنظرم بخشی از ناهماهنگی ها هم برطرف خواهد شد .


خلاصه مطلب اینه که استیضاح هایی که در این هفته شاهدش خواهیم بود بیشتر از اونکه بعلت عملکرد شخص وزرا باشه به ساختارهای غلط وزارتخانه های اونها که از گذشته بوده و اینها وارثش هستند برمی گرده و راه حل اولیه بجای استیضاح ، تفکیک وظایف و کوچک کردن اونهاست چون کشور کشش تجمیع این همه وظایف رو در یک وزارتخانه نداشت و نداره ، اگر هم قراره این آقایون کنار برن بهتره این کار توسط " خود دولت و در وقت مناسبش "  انجام بشه اما الان اصلاً وقت مناسبی برای تعویض وزیر نیست و لطماتش بیشتر از منافعش خواهد بود .








/ 0 نظر / 17 بازدید